Biotechnologische en chemische wetenschappen - Doorstroomfinaliteit
Je verwerft wetenschappelijke kennis over actuele ecologische en biotechnologische thema's.
Biotechnologische en chemische wetenschappen is gericht op verder studeren in het hoger onderwijs.
Wat verwachten we?
- Je bent theoretisch sterk.
- Je past deze theorie graag toe tijdens praktische labovaardigheden.
- Je bent begaan met natuur, milieu en voeding.
- Je hebt een brede interesse voor het leven van zowel plant als dier.
- Je hebt voldoende wiskundige vaardigheden en capaciteiten.
- Je werkt nauwkeurig.
- Je bent kritisch en kan aan zelfreflectie doen.
- Je bent nieuwsgierig en je wilt een antwoord zoeken of krijgen op heel wat vragen.
- Je kan verbanden leggen tussen leerstof en actualiteit
| Lesuren per week | ||
|---|---|---|
| Basisvorming | 3de jaar | 4de jaar |
| Aardrijkskunde | 1 | 1 |
| Biologie | 2 | 2 |
| Chemie | 2 | 2 |
| Engels | 2 | 2 |
| Exploratie - Burgerschap & cultuur | 1 | |
| Frans | 2 | 2 |
| Fysica | 1 | 2 |
| Geschiedenis | 2 | 1 |
| Godsdienst - Niet confessionele zedenleer | 2 | 2 |
| Informatica & media | 1 | |
| Lichamelijke opvoeding - Sport, bewegen & EHBO | 2 | 2 |
| Nederlands | 4 | 4 |
| Project STEM - Denkatelier | 2 | 2 |
| Wiskunde | 5 | 5 |
| Specifieke vorming | ||
| Toegepaste natuurwetenschappen - Biotechnologische & chemische toepassingen | 2 | 2 |
| Toegepaste natuurwetenschappen - STEM labo | 4 | 4 |
| Totaal | 34 | 34 |
Lessentabel onder voorbehoud.
| Lesuren per week | ||
|---|---|---|
| Basisvorming | 5de jaar | 6de jaar |
| Aardrijkskunde | 1 | 1 |
| Biologie | 2 | 2 |
| Chemie | 2 | 2 |
| Engels | 2 | 2 |
| Frans | 2 | 2 |
| Fysica | 2 | 2 |
| Geschiedenis | 1 | 1 |
| Godsdienst - Niet confessionele zedenleer | 2 | 2 |
| Lichamelijke opvoeding - Sport, bewegen & EHBO | 2 | 2 |
| Nederlands | 4 | 4 |
| Project STEM - Denkatelier | 2 | 2 |
| Wiskunde | 5 | 5 |
| Specifieke vorming | ||
| Toegepaste natuurwetenschappen - Biotechnologische & chemische toepassingen | 3 | 3 |
| Toegepaste natuurwetenschappen - STEM labo | 4 | 4 |
| Totaal | 34 | 34 |
Lessentabel onder voorbehoud.
Wat na de opleiding?
Na deze opleiding kan je verder studeren in het hoger onderwijs binnen één van de volgende studiegebieden:
- Biomedische wetenschappen
- Biotechniek
- Gezondheidszorg
- Biotechniek/Industriële wetenschappen en technologie
- Industriële wetenschappen en technologie
- Toegepaste biologische wetenschappen
- Toegepaste wetenschappen
- Wetenschappen
Het werkterrein van de biotechnologie is enorm ruim. Het omvat:
- Instanties die:
- Milieuproblemen oplossen.
- Open ruimten voor natuurbeleving creëren.
- Op talloze manieren gebruik maken van micro-organismen (industriële toepassingen).
- Producten leveren om industriële toepassingen mogelijk te maken (de biochemische nijverheid).
- De bedrijven van de agrarische sector (landbouw, tuinbouw en veeteelt) die kwaliteitsvolle voeding willen produceren en hun toeleveringsbedrijven.